19-09-23
Normal drift igen.
PTP Link Name
egnsnettet.dk-TRUE01-HOMA01_ er nede, vi arbejder på en løsning.
17-09-23
Normal drift igen.
Linket fra Trustrup til Homå er nede, vi er i gang med at fejlsøge, denne søndag.
02-09-23
Så kører alt igen. Vi har kunne dirigere datastrømmen uden om Følle masten, så alle nu har net, men det vil køre på 50%, så i spidsbelastningstidspunkter vil der være lidt længere svartider, så hav lidt tålmodighed med os indtil mandag, hvor vi kan komme ind til udstyr på Følle masten. Stor tak til Henrik Dantronik for assistance en lørdag fridag, og vores frivillig tekniker Henning, der også har brugt en hel lørdag på opgaven.
02-09-23
Vi har nu fået liv i det meste af vores mange link stationer, men desværre kan vi ikke komme ind på kommune fiber der forsyner brugere på Følle masten, med mindre vi finder en løsning til at komme ind i kommunebygningen på Lerbakken, så vil omkring 200 brugere være uden net i weekenden, og supporten må klare sig med mobil hotspot, så i må bære over med lange svartider.
02-09-23
Hele Djursland er ramt af strømafbrydelse igen. Det betyder at vores 500 brugere ikke har net, men vi er ikke alene 34.000 andre er i samme situation. Vi afventer at elselskabet og fiberudbyder kommer op at køre igen. Det kan være du har fået strøm, men hvis der stadig mangler strøm enkelte vigtige steder så kommer fiberen ikke op, og vi får så ikke net før end det er klaret. Det er rig Øv for os frivillige, da det ser ud som om at det er Egnsnettet der ikke kan finde ud af det, sådan har det været ved de fleste afbrydelser.
19-09-23
Planlagt nedetid.
GlobalConnect laver opdatering 19-09-23 mellem kl. 01 og 06 varighed ca. 1 time. Derfor ingen net i den tid.
24-08-23
Ser ud til at svigt i Balle området skyldes strømafbrydelse et sted, vi er i gang.
11-08-23
Latest updates:
2023-08-11 20:42:43 CEST – Dear Customer,
Our field technician have implemented a solution, and we see everything as stable again.
Besked fra vores fiberleverandør.
2023-08-11 16:18:13 CEST – Dear Customer,
Our field technician has troubleshooted and a temporary solution is being planed and will be implemented shortly. A permanent solution will also be worked out and implemented as soon as possible.
We will update you with further information as soon as it becomes available.
Kind regards
Customer Care DK
GlobalConnect A/S
15:30 Global Connect har lokaliseret fejlen til det sted hvor fiberen blev gravet over i foråret. Vi har talt med store bogstaver over for dem. Der er nu en tekniker på vej for at udbedre. Han kan være fremme om ca. 2 timer.
Der er en fejl som ser ud til at kommer fra fiberlinien, berører store dele af nettet, vi er i kontakt med Global connect (vores fiber leverandør). De skal fejlsøge deres net, og vi kan desværre ikke sige noget om tidshorisonten.
09-08-23
kl. 12.00 Fejlen er udbedret ved at udskifte sender i begge ender af linket. Herefter kører alt normalt.
16:36 Sidste nyt. Desværre kan vi slet ikke komme i kontakt med senderen på taget, så vi skal bruge en lift til at komme op til vores udstyr. Det kan vi dog ikke nu grundet stormen, men så snart det er muligt, forhåbentligt i morgen onsdag vil vi forsøge at leje en lift så vi kan kommer op. Vi beklager naturligvis over for de berørte brugere.
08-08-23
Balle sender er ustabil lige nu, vi er på vej til at tjekke hvad der kan være galt.
23-07-23
En sender i Lyngby er ude af drift i øjeblikket. Vi er i gang med at finde folk der kan genstarte eller udbedre fejlen. Søndag aften: Fejlen er udbedret, dejligt at en frivillig i Egnsnettet gad bruge sin søndag aften på det, tak Ib.
18-07-23
Efter gårsdagens strømafbrydelse er vi nu kommet på plads igen, og driften er normal.
Vi har på det sidste haft nogle udfordringer, som kan være lidt svære at forstå som bruger af Egnsnettet, men jeg vil nu prøve at forklare mig.
Det hele startede med at, en fiber som vi lejer af Syddjurs blev gravet over en weekend for omkring 1,5 md siden. Ingen kunne reparere det i weekenden, så vi måtte finde os i at vi ikke kunne levere net i en hel weekend, men det kom op at køre igen.
Det har nu vist sig at splejsningen ikke var udført korrekt, og det gav så igen lidt ustabilitet. Det er blevet lavet i dag.
Så havde vi en udfordring da kommune fiberen skulle omlægges, og vi kunne så omdirigere signalet over senderen på vandrehjemmet, med lidt nedsat sende styrke, men vi vurderede at det var bedre end slet intet signal i 14 dage.
Herefter var der så en strømafbrydelse i hele Rønde området i går mandag, da strømmen kom igen var der flere brugere der ikke havde net, men de fleste kunne hjælpes ved at de genstartede der router og pc.
Og så den glædelige nyhed, der er nu splejset fiber og vores forbindelse skal ikke længere en omvej over vandrehjemmet, så nu kører vi på fuld styrke igen.
Vi beklager de forstyrrelser i har haft, men de fleste har vi frivillige i Egnsnettet ikke været skyld i, og vi gider godt at fortsætte vores arbejde, selv om det har været noget op ad bakke på det sidste.
12-07-23
Grundet omlægningen af Syddjurs fiber, er det midlertidig nødvendigt at sende signalet via vores sender på vandrehjemmet. Det er en løsning der vil medføre lidt langsommere net i spidsbelastnings tidspunkter.
Vi forventer at komme op at køre igen på Følle masten i løbet af næste uge, og dermed fuld kraft igen.
05-07-23
Syddjurs´fiber som vi også bruger er under omlægning og det har idag
resulteret i at alt trafik skulle over linket til vandrehjemmet fra
vrinners silo.
Det var der flere der mærkede lige med det samme da linket kørte vildt
ustabilt.
Efter meget bøvl med at tilgå og fejlsøge remote lykkedes det onsite( i
vrinners og på vandrehjemmet) at ændre TX frekvensen i begge ender så
der nu er ro på linket(se vedhæftet graf).
01-07-23 kl. 09
Efter genstart hos masteholder var nettet igen etableret.
30-06-23 kl.23
Forbindelsen til Trustrup er nede lige nu, det berører brugere i Trustrup-Balle- Homå og Tirstrup, vi forsøger at kontakte masteholder hvor vi har vores udstyr, men grundet det sene tidspunkt er det ikke lykkedes endnu. Vi fortsætter arbejdet hurtigst muligt.
27-juni-23
Som alle forhåbentligt har opdaget kører nettet igen som det skal. Global Connect har i nat haft en tekniker herude og skiftet en defekt del, som desværre er den del, der overfører vores hovedsignal, som vi så fordeler ud til alle jer brugere.
Det er nu tredje gang på to måneder at vi har et udfald, der skyldes denne leverandør, og vi vil snarest muligt tage et møde med dem, da vi selvsagt ikke kan være tilfredse med stabiliteten i deres leverancer.
Igen beklager vi de gener, som I har haft.
26-juni 23
Vi oplever desværre igen problemer fra vores hovedsender. Igen er det vores fiberleverandør der er på opgaven, vi beklager situationen, og vi gør hvad det er muligt for at få net igen.
Fiber problemer fortsat
Løst
Kl.23:53 13-06
Sådan ser beskeden ud når Global Connect har løst problemet. Efter at vi har lavet 2 fejlmeldinger, 3 rykkere og 4 dages ventetid.
Dear Formand Egnsnettet.dkYour case CS4337524 has recently been updated with a progress report. The detail of this update is included below:Summary:Alarm: CPE-NKA-026668Comment:Dear Customer,We believe we have found the issue we turned out to be a faulty SFP on one of our Backbone Routers.We are seeing no more build up of CRC errors following the replacement of the faulty SFP.We apologize for the inconvenience this issue has caused.Kind RegardsSøren M. HansenGlobalConnect-OMC |
13-6-23
Endnu engang må vi dybt beklage at vores leverandør endnu ikke har fået løst problemet, og ejheller kan give nogen tidshorisont på en løsning.
Vi holder jer opdateret så snart vi får informationer.
Vi løber ikke fra ansvaret, men vil dog gøre opmærksom på at problemet ligger udenfor vores eget netværk, og dermed vores mulighed for at gøre noget.
Fiber problemer igen
12-6-23
Tidligere problemer var løst, men der er nu dukket yderligere afbrydelser op, vi er i kontakt med Global Connect, og forventer en snarlig løsning. Benyt evt. Mobil hotspot så længe, til fejlen er udbedret.
Fiber afbrydelser.
10-06-23
Vi har fået en fejlmelding fra Global Connect, der er vores fiber leverandør. Der er periodevis udfald igen.
De arbejder på sagen.
Vi beklager ulemperne, som det giver.
/vma
Fiber afbrydelser.
01-06-23
Vi har lige fået besked fra Global Connect, der er vores fiber leverandør. Der er periodevis udfald et sted. De arbejder på sagen.
Thorsager
240323
Vi har sat poe strømforsyning mellem router og link, det skulle udbedre fejlen, men her til morgen har vi hørt fra en bruger at det stadig driller, så vi søger videre efter fejl.
22-03-23
Der har gennem noget tid været drift forstyrrelser på en sender i Thorsager. Det har været periodiske fejl, så det har været vanskeligt at lokalisere hvor fejlen lå.
Vi mener nu at have fundet fejlen i en overload på Thor02 P3 senderen.
Så snart vores frivillig tekniker kan, vil vi skifte enten strømforsyning eller router.
Vores mand ved Dantronik kan vi desværre ikke trække på lige for tiden grundet sygemelding.
Router udskiftning.
110323 kl. 11:32
Det ser nu ud til at vi har lokaliseret fejlen på hoved routeren. Der er periodisk strømfejl på routeren, det forklarer at nettet fungerer kort tid, hvorefter det går ned, og starter op igen. Vi har nu fået fat i en ny server, der så skal programmeres og installeres på skolen i Rønde. Det forsøger vi i dag, hvis vi kan få adgang til skolen på en søndag.
Fiber problemer.
110323 kl. 2300
Både mobilnet og internet er påvirket af periodiske udfald – formentlig en fejl i fiberlinjen.
Trustrup
240123 kl. 09.00 Der er et strømproblem på senderen Abildgaardsvej, vi er på vej.
nyt kl.09.26 Folkene på siloen afventer at der skal komme en elektriker, der er ingen strøm lige nu.
kl.11.06 er der strøm igen, og nettet fungerer.
Opdatering Feldballe.
Mandag morgen kl 8.44 er Feldballe igen oppe at køre. Vi beklager afbrydelsen, men kan konstatere, at det ikke var Egnsnettets udstyr der fejlede, men fiberforbindelsen som vi er afhængig af, for at vi kan sende internet trådløst ud til vores brugere.
Til orientering vedr. Feldballe 220123
Global Connect er færdige med deres arbejde, og der er etableret fiber, men vores udstyr er stadig ikke oppe at køre. Henrik Dantronik tager ud på skolen i Feldballe mandag og undersøger hvor der er fejl på vores udstyr, evt. ny router.
Sidste nyt
We are still experiencing disturbance in the network.
We apologize for any inconvenience.
Latest updates:
2023-01-19 12:27:51 CET – Dear customer,
The majority of our services are restored and circuits back online.
We still have some issues left to handle and are aware of get them resolved as soos as possible.
Opdatering fra Global connect 12,22
Dear Customer,
We’re experiencing a service outage in our network. Users may be affected. Our team is currently working to restore the services.
We apologize for any inconvenience.
Location: Currently unknown
Description: Multiple customer affecting fault
Root cause: Currently unknown
Fault occurred: 2023-01-19 02:01:36 CET
Feldballe
19/1-22 kl. 08.12
Vores fiber forbindelse fra Global connect har fejl, som der arbejdes med. Fejlen berører vores brugere i Feldballe og Taastrup.
Opdatering mandag 9-1-2023 kl. 14:15
Så er fiberforbindelsen splejset og vi er tilbage på normal drift.
Vi beklager den lange afbrydelse, og vil, selvom fejlen ligger udenfor vores kontrol, se meget grundigt på om der er noget, som vi fremtidigt kan gøre for at undgå gentagelser. Vi arbejder allerede med redundante linjer forskellige steder på netværket, men har ikke implementeret dette på Følle knudepunktet, da det står for en større omlægning i 2023.
Opdatering mandag 9-1-2023 kl. 10:45
Syddjurs Kommune oplyser at reparationsarbejdet nu er i gang, og at man håber på at man er færdige i løbet af dagen.
Opdatering mandag 9-1-2023 kl. 8:40
Syddjurs Kommune oplyser at fejlen nu er lokaliseret til bunden af Føllevej hvor Nordkabel har gravet en brønd op og samtidig revet fiberen over.
Den dårlige nyhed er at bruddet ikke er et “rent” brud, der relativt hurtigt kan splejses, så tidshorisont for retablering er endnu usikker.
Opdatering mandag 9-1-2023 kl. 8:15
Syddjurs Kommunes IT afdeling oplyser at ELCON er i gang med fejlsøgning, og at man formoder at fiberen er overgravet et sted mellem Rønde Skole og industrikvarteret i Følle.
Yderligere information følger så snart vi modtager noget.
Følle masten 060123.
Vi har et stort nedbrud der udspringer fra senderen i Følle, vi arbejder på sagen.
12:41 Fejlen er delvis lokaliseret. Det er ikke Egnsnettets udstyr der fejler, derimod er der fejl på den fiber vi lejer af kommunen, den har en fejl mellem Rønde og Følle, så nu arbejder kommunens teknikere på sagen.
15:39 Sidste nyt, kommune tekniker oplyser at fejlen ikke umiddelbart kunne lokaliseres, derfor skal der fysisk undersøges hvor på linien fejlen er, og det kan de begynde på mandag.
Vi har prøvet om vi kunne etablere luftlinie, men kan kun få 100 mbps igennem til deling af 250 brugere, og det har vi vurderet giver flere gener med MEGET utilfredsstillende og MEGET langsomt net.
Thorsager d.091122
Desværre har vi konstateret, at der er et strømproblem til masten og vores udstyr. Vi har kontaktet masteholder, men han svarer ikke, så han har nu fået en sms fra os. Vi følger op på sagen løbende.
kl. 10:56 Fejlen er lokaliseret, og det er vores Mimosa B24 der er defekt, vi afsøger nu markedet i Danmark med henblik på at købe en ny. Når den er fundet, skal vi have fat i en lift og mandskab til udskiftning, så lige nu har vi ingen tidshorisont.
kl.14:31 Vores dygtige teknikere har nu etableret en nødløsning, så brugerne igen har internet, men der er ingen garanti for streaming, da det kører med nedsat hastighed.
Lyngby d. 021122
Vi har desværre et defekt link til Lyngby. Teknikere meddeler at det kan komme op at køre igen fredag.
Thorsager
19.oktober 2022
Thorsager skole har afbrudt strømmen midlertidig, det påvirker vores net, varighed alt mellem 1/2 time og frem til kl. 13. Vi er desværre ikke blevet adviseret på forhånd.
Feldballe fiber forbindelse nede.
27. august 2022
Defekt router udskiftet
Feldballe has been disconnected from UISP at 1:46.
Taastrup has been disconnected from UISP at 1:45.
Fiber til Trustrup nede
20. august 2022
Fiber forbindelsen til Trustrup er afbrudt, det berører en stor del af Truestrup, Balle, Homå og det område. Vi har kontakt til Global Cennect, der er vores udbyder, de arbejder på sagen.
9:25 så kører det igen.
Midlertidig strømafbrydelse Engblommevej.
15. august 2022
Det tidligere omtalte nedbrud, viste sig at være en strømafbrydelse på Engblommevej. Et strømskab var blevet påkørt. Dette repareres i dag, så brugere der er på denne sender, skal forvente afbrydelser i løbet af dagen.
Link ude af drift
13. august 2022
Vi har en sender der er midlertidig ude af drift på Engblommevej.
Planlagt afbrydelse
13. august 2022
GlobalConnect hereby announces a change, CHG0062693.
CS3433209 has been created for you.
Start of Change: 2022-08-15 02:00:00 CEST
End of change: 2022-08-15 06:00:00 CEST
Reason for change activity:
We will be performing emergency planned work to correct a critical issue at POI router in Lyngby, Denmark.
Lyngby
26. juli 2022
Dele af senderen i Lyngby er defekt, vi arbejder på sagen.
Sender ude af drift
25. juli 2022
Strandgårdsvej 8, 8410 Rønde sender er ude af drift, vi arbejder på at fejlfinde.
Fiber nedbrud i Rønde.
30. juni 2022
Vi oplever problemer med fiber forbindelsen ind i Rønde siden kl. 23 Onsdag aften. Fejlen er indmeldt til fiber leverandøren og vi afventer de finder en løsning. Der er derfor ingen net på de master der får signal inde fra Rønde skole.
Ustabilitet på Følle strand sender
29. maj 2022
Vi har desværre en sender på masten der er ustabil, det berører brugere i området Snerlevej, Bellisvej og nærliggende brugere. Vi er obs. på problemet og ekspert tekniker er kontaktet.
Trustrup Link er nede
26. maj 2022
Linket i Trustrup er ned og det berører brugere i Trustrup, Homå, Balle, Tirstrup, Lyngby og Allelev. Vi arbejder på sagen.
9:49 Vi har fået besked på at der er løbet vand ind i elskabet hos masteholderen. Elektriker er bestilt, forventer yderligere et par timer uden strøm.