Yes. I mange tilfælde kan du ordne det selv – det kræver lidt tålmodighed og der er forhåbentlig lidt hjælp, hvis du prøver at læse teksten herunder.

Der er rigtig mange steder der kan være noget galt. Du kan selvfølgelig få hjælp af vores support,  MEN….

INDEN DU KONTAKTER SUPPORTEN skal du dog lige sikre dig, at en genstart ikke løser problemet. Du genstarter dit udstyr ved at gøre følgende: Luk din pc, sluk for strømmen til din router (hvis du har en), sluk for  strømmen til vores modtager. Vent et minut og tænd så igen i omvendt rækkefølge. Tjek for en sikkerheds skyld driftsinfo på vores hjemmeside for, om der er varslet netarbejde. Læs videre, hvis det ikke løser problemet. Teksten nedenfor handler primært om den situation, hvor du har netforbindelse, som dog ikke kører tilfredsstillende.

Hvis du ikke har mod på at prøve at løse problemet selv – Så kan du kontakte vores support. De kan normalt komme med et bud på, om det er Egnsnettets udstyr eller dit eget det er galt med. Derefter har vi forskellige muligheder for at hjælpe dig. Det kan være vores frivillige teknikere eller det kan være købt hjælp fra et firma, som vi arbejder sammen med – det finder du ud af sammen med supporten.

Hvis du gerne vil prøve at rode lidt med det selv – Så findes herunder en beskrivelse af nogle af de mest almindelige problemer og til sidst  en kort forklaring på, hvad du kan prøve at gøre:

  • Den udvendige modtager kan sidde løst og være ude af justering, så den ikke peger direkte mod vores sendepunkt. Der skal være frit sigte mellem modtageren og vores sendepunkt og måske er nogle træer blevet så store, så de forstyrrer signalet.
  • Routeren kan være overbelastet eller der kan være forstyrrelser på det trådløse signal fra den. Det kan være fordi din router er mere end 3-4 år gammel eller, fordi den er ældre end det udstyr du har i hjemmet. Der kan også være for mange enheder tilsluttet i forhold til dens kapacitet – prøv at lave en optælling af hvor mange trådløse enheder du har tilsluttet samtidig; hvis du har mere end 4-5 stykker kan en ældre eller billig router normalt ikke klare opgaven. Der kan være andet trådløst udstyr (babyalarmer, multirums stereo etc.) i hjemmet eller hos naboen, som bruger de samme frekvenser som routeren og derfor forstyrrer signalet.
  • Kablerne. Dine LAN-kabler kan være for dårlig kvalitet til den trafik, der efterhånden er i dem. Der kan også være knæk eller brud på kablerne. Det kan være mus, der har gnavet, hvis kablet eksempelvis er trukket over loftet. Hvis dit LAN-kabel er for langt og den overskydende længde derfor er rullet op, kan det også give problemer, når datamængden stiger. Det er heller ikke godt, hvis kablet ligger tæt op ad almindelige strømkabler.
  • PC, laptop, tablet mv. Der kan være problemer med både software og hardvare. Har dit udstyr de samme problemer, når du ikke bruger det hjemme?
  • TV og netradio. Det kan være, at dit tv ikke er sat op på den mest hensigtsmæssige måde i forhold til de steder som du streamer fra.

Læs evt. også de andre FAQ’er om hastighed, før du går i gang med teknikken.

Prøv at finde ud af, hvor problemet kommer fra vha. udelukkelsesmetoden.

Prøv først at slutte den enhed du har problemer med direkte til LAN-kablet fra vores modtager (altså uden om routeren). Hvis det stadig ikke kører, er der tre mulige årsager. Det kan være Egnsnettets signal eller udstyr den er gal med, det kan være LAN-kablet, eller det kan være den enhed (pc) du har koblet til kablet. Hvis det kører, når routeren ikke er mellemled, er problemet sandsynligvis et sted fra og med din roter og ud til din skærm/enhed.

Hvis du ikke har mulighed for ovenstående, kan du prøve at slukke for alt andet udstyr end dét du har problemer med (husk også at slå wifi fra på alle smartphones). Hvis det så kører fint kan du tænde for én ting ad gangen og se, hvornår det begynder at gå galt. Prøv at bruge alle de forskellige enheder alene hver for sig uden de andre er tændt – du er godt på vej med at finde problemet, hvis det kører fint med noget, men ikke med andet.

Og, hvis du ikke finder svaret: Kontakt supporten, som kan se en del om signalkvaliteten på Egnsnettets udstyr, altså frem til og med din udvendige modtager. Supporten kan evt. henvise dig til vores eksterne samarbejdspartner. Vi har en aftale med dem om en meget fornuftig pris for et hjemmebesøg (se pris i abonnementsvilkårene). De finder fejlen og giver et uforpligtende tilbud på udbedring. Hvis fejlen alligevel viser sig at være på Egnsnettets udstyr koster det ikke noget.

MEN: Årsagen til, at din oplevelse ved skærmen ikke er god, kan også være, at din forbindelse ikke er hurtig nok til dit behov. Hvis du ikke har vores hurtigste abonnement med 40-100 Mbit, skal du måske overveje at prøve det – men tag lige en snak med supporten først, så du får den rigtige løsning.