Ofte stillede spørgsmål / FAQ


Generelle spørgsmål:

Hvad er brugerprotalen og hvordan logger jeg ind?
Brugerportalen er din personlige side i vores medlemssystem. Du logger ind ved at klikke på knappen ‘Bruger Portal’ øverst her på siden. Dit brugernavn er den mailadresse, som du modtager dine fakturaer og andre beskeder fra Egnsnettet på. Hvis du ikke tidligere har været logget ind, skal du trykke på “Glemt din adgangskode?” og indtaste dit brugernavn – så får du tilsendt ny kode. Du kan se flere forskellige ting om dit medlemskab og din netforbindelse, eksempelvis:
  • De kontaktoplysninger, som vi har registreret om dig
  • Din kommunikation med supporten – her kan du også skrive beskeder til supporten
  • Din saldo, eventuelle udeståender
  • Dine betalinger og kontoudtog
  • Tekniske detaljer om din forbindelse (netflow og dataforbrug) – klik i feltet ‘Services’
 
Hvad gør Egnsnettet mht. covid-19?

Vores frivillige teknikere bruger håndsprit og de har mundbind med, som kan tages i brug, hvis du ønsker det.

Hvilket område dækker Egnsnettet?

Lige nu ser vores dækningsområde sådan ud:

Kontakt os, hvis du er i tvivl, om vi kan sende til din adresse – måske kan vi nå ud til dig med et nyt sendepunkt.

Indmelding – hvordan foregår det?

Vi kan levere trådløst internet til din adresse, hvis du har visuel sigt til en af vores sendemaster. Der må ikke være huse eller træer der “skygger”. Så ud med kikkerten og op på taget! Kontakt os, hvis du har spørgsmål – så har vi en lokal tekniker, der kan hjælpe.

Hvis vi kan sende til din adresse, skal du sende en mail til os på support@egnsnettet.dk hvor du oplyser:

  1. Navn
  2. Installations adresse
  3. Mail adresse
  4. Mobil nummer
  5. Monterer du selv, eller skal vi sørge for det?
  6. Ønsket hastighed
  7. Hvornår du gerne vil i gang

 

Se evt. om priser, valg af hastighed, betaling, abonnementsvilkår og meget andet her i FAQ og på resten af hjemmesiden.

Du får udleveret en modtager som du skal sætte uden på dit hus. Foreningens teknikere foretager normalt ikke montering og ledningsføring til nye medlemmer, men hjælper gerne med den tekniske opsætning og justering når modtageren er sat op.
Hvis du ikke selv vil montere, så formidler vi kontakt til professionelle folk. De beregner 1250,- for standard montering så du er køreklar. Hvis du vil have trådløs forbindelse inde i huset skal du selv anskaffe en router.

Du får svar i løbet af få dage og der er net, så snart udstyret er monteret og du har betalt.

Udmelding – får jeg penge tilbage?

Nej. Udmelding sker til udgangen af indeværende kvartal.

Vi tilbagebetaler dog forudbetalte beløb, der dækker abonnement længere frem end kvartalet, hvori opsigelse sker.

Udmelding – hvordan foregår det?

Opsigelse af abonnement sker ved, at du sender en besked herom til support@egnsnettet.dk og afleverer din udvendige modtager. Modtageren skal helst afleveres senest 14 dage før udgangen af et kvartal.

Din udvendige modtager skal afleveres til en af de adresser, som supporten giver dig.

Betaling:

Kan man betale for flere kvartaler på én gang?

Ja. Hvis du overfører et større beløb, end din faktura lyder på, vil det for meget indbetalte beløb automatisk blive trukket fra næste ordinære faktura.

Du kan for eksempel vælge at betale 2 eller 4 gange det almindelige kvartalsbeløb og på denne måde forudbetale for hhv. et halvt eller et helt år. Hvis du forudbetaler, vil du stadig modtage kvartalsvise fakturaer. Men det vil være ‘0-fakturaer’, hvor du kan se, at du ikke skal betale noget . Du vil få ‘0-fakturaer’, så længe din forudbetaling kan dække vores opkrævninger.

Du kan altid se vores fakturaer, dine indbetalinger og din saldo ved at logge på brugerportalen, som findes her på hjemmesiden.

Kan man betale med MobilePay?

Ja. Gør som du plejer på din smartphone (med MobilePay app). Tryk på linket i mailen – så kører det automatisk og vi får det rigtige beløb sammen med de oplysninger vi skal bruge til vores system.

Hvis du ikke læser mailen på en smartphone, men for eksempel på din pc/mac, skal du klikke på linket i mailen og følge vejledningen, som kommer frem på din skærm.

Kan man lave en fast bankoverførsel hvert kvartal?

Ja. Her er et eksempel på, hvordan det ser ud på netbank hos Nordea. Oplysningerne, der skal indsættes er dog de samme uanset, hvilken bank du har. ID-nummeret hos os, kan du finde øverst på fakturaen.

Mail - opsætning og problemer:

Hvordan undgår jeg at mails fra Egnsnettet havner i spammappen? om Gmail
  1. Gå ind på gmail.com
  2. Log ind på din mail.
  3. Gå ind i indstillinger
  4. Tryk på på “Filtre og blokerede adresser”
  5. Tryk på “Opret et nyt filter”
  6. Skriv: @egnsnettet.dk i feltet “Fra” og tryk “opret filter”
  7. Sæt kryds i boksen “Send aldrig dette til spam” og tryk “opret filter”
Hvordan undgår jeg at mails fra Egnsnettet havner i spammappen? om Hotmail / Outlook
  1. Gå ind på http://hotmail.com eller http://outlook.com
  2. Log ind på din mail
  3. Gå ind i indstillinger
  4. Kilk på “Mail”
  5. Klik på “Uønsket mail”
  6. Under punktet “Sikre afsendere og domæner” tryk på “+ Tilføj”
  7. Skriv egnsnettet.dk i feltet og tryk “Gem”

Kan jeg få hjælp til opsætning af min mailkonto på @roendesnet.dk og @djursnet.dk?

Ja. Her er en guide til værdierne, som du typisk skal bruge for at opsætte e-mail i dit mail program.

Guiden gælder for @roendesnet.dk og for @djursnet.dk

Følgende værdier er gældende for disse felter:

Server til indgående post

Den indgående server er mail.simply.com. Porten for indgående server POP3 er 110, og porten for IMAP er 143 – der kan forbindes med TLS.

Brugernavn til indgående post

Brugernavnet er altid hele din e-mail adresse. Det kunne fx. være mail@roendesnet.dk

Adgangskode til indgående post

Dette er adgangskoden som du valgte da du oprettede e-mail kontoen.

Server til udgående post

Vores udgående server hedder smtp.simply.com. Du kan bruge port 25, 8080, 2525 og 587 til at sende igennem den – Port 587 virker oftest. Der kan forbindes med TLS.

Hvis du bruger smtp.simply.com, skal du samtidig sætte flueben i “Server til udgående post kræver godkendelse”, altså logge på den udgående server med brugernavn og adgangskode.

Brugernavn og adgangskode til udgående post

Brugernavn og adgangskode til udgående server er den samme som til indgående server. Dvs. din e-mail adresse og adgangskoden.

Hastighed og tekniske problemer:

Der er intet/langsomt net – hjælp, hvad gør jeg?

I første omgang handler det om at finde ud af, om problemet findes i Egnsnettets udstyr eller i dit eget. Det foregår i 4 trin:

  1. Tjek, om den udendørs modtager er tændt og tilsluttet korrekt.
  2. Tjek, om det er alle enheder (eksempelvis pc, tablet, tv, netradio og smartphone med wifi tændt), der siger ‘ingen internetadgang’ eller er langsomme. Hvis alle enheder er enige om, at der er problemer, skal du lige GENNEMFØRE PUNKT 3 OG 4 INDEN DU KONTAKTER SUPPORTEN.
  3. Tjek, at en genstart ikke løser problemet. Du genstarter dit udstyr ved at gøre følgende: Luk din pc, sluk for strømmen til din router (hvis du har en). Sluk derefter for strømmen til den udendørs modtager. Vent et minut og tænd så igen i omvendt rækkefølge.
  4. Tjek til sidst for en sikkerheds skyld driftsinfo her på hjemmesiden for, om der er varslet netarbejde.

Hvis du ikke har fundet forklaringen nu, bør du kontakte vores support. De kan tjekke forbindelsen fra vores hovedfiber til og med din udendørs modtager.

Hvis supporten finder ud af, at det er Egnsnettets udstyr den er gal med, fikser vi det hurtigst muligt.

Hvis det ser ud til at være dit eget udstyr (kabler, router, pc, tablet, printer, tv, netradio og smartphone mv.) den er gal med, har vi disse tre forslag:

  • Du kan selv prøve at finde og løse problemet – se evt. FAQ’en ‘Nettet kører ikke godt – kan jeg fikse det selv?’
  • Supporten kan henvise dig til Egnsnettets egne teknikere. De løser opgaverne i deres fritid og vores responstid er derfor op til 3 uger efter din henvendelse. Se pris i abonnementsvilkårene.
  • Supporten kan henvise dig til vores eksterne samarbejdspartner. De vil oftest kontakte dig i løbet af et par dage. Vi har en aftale med dem om en meget fornuftig pris for et hjemmebesøg (se pris i abonnementsvilkårene). De finder fejlen og giver et uforpligtende tilbud på udbedring. Hvis fejlen alligevel viser sig at være på Egnsnettets udstyr koster det ikke noget.

 

Hvad er hastighed?

Det hurtige svar er, at hastighed måles i Mbit eller Mbps (megabits pr. sekund). Altså datamængde pr. sekund. Men vi skal også huske at se på ping, som man også ofte får et tal for, når man laver en speedtest. Se anden FAQ om, hvordan man måler hastighed.

Hvad er ping? Ping måles i ms (millisekunder) og er udtryk for, hvor lang tid det tager for en lille stump af information (datapakke) at nå frem til din pc. Ping under 20ms giver normalt ikke problemer. Hvis ping ligger over 100ms, kan det betyde, at nettet opleves hakkende eller langsomt selv om hastighedsmålingen ser pæn ud i Mbit.

Hvis datastrømmen forsinkes bare et enkelt sted under vejs, kan der opstå kø og ping-tiderne stiger. Forsinkelser kan opstå pga. eksempelvis overbelastning af hardware eller software på den server eller hjemmeside, hvor du henter signalet. Der kan også opstå forsinkelser ethvert sted i den fiber, som Egnsnettet får signal fra. Endelig kan det være i Egnsnettets trådløse netværk eller i dit eget udstyr (din router, pc, smartphone tablet etc.).

Hvilken hastighed skal jeg vælge?

De fleste vælger hastighed efter hvilket behov eller forbrug de har, men mange ser selvfølgelig også på prisen. Her er nogle tommelfingerregler:

  • Hvis man bruger nettet til at tjekke mail, besøge hjemmesider, gå på netbank og streame musik/radio plus tv/video til en skærm eller to, vil vores standard abonnement på 10-20 Mbit være rigeligt.
  • Hvis man streamer mere end tre tv-kanaler samtidig med at en pc eller to er på nettet eller hvis man er gamer eller, hvis der er brug for at mere end 5-6 enheder er på nettet samtidig, eller hvis man har brug for at up- eller downloade store filer eller datamængder hurtigt, vil man nok skulle vælge vores høje hastighed på 40-100 Mbit.
  • Hvis man har et forbrug, der ligger et sted mellem de to…. ja, gæt selv; så er det nok vores mellemste abonnement, der passer.

Bemærk, at man kun kan forvente at få fuldt udbytte af de to hurtigste abonnementer, hvis husstandens udstyr (router og pc mv.) er  tilstrækkelig nyt og af god kvalitet.

Spørg evt. supporten om råd og se de andre FAQ om hastighed her på siden inden du vælger abonnement.

Hvordan måler jeg min hastighed?

Sådan måler man den hastighed, som Egnsnettet leverer til din husstand:

  1. Find det LAN-kabel, der kommer fra vores udvendige modtager (det er normalt tilsluttet indgangen i din trådløse  router) Hvis du har en strømforsyning der er skubbet sammen med en lille sort router, så skal du tage routeren fra og sætte ledningerne ind i strømforsyningen.
  2. Sæt LAN-kablet direkte i din pc – altså sådan, at dit internetsignal kommer i et LAN-kabel direkte fra vore udvendige modtager til det udstyr, som du vil bruge til at lave speedtesten på
  3. Find et godt sted til at lave speedtest. Prøv for eksempel speedtest.net

Hvis du ikke gør som beskrevet ovenfor, vil den hastighed du måler kunne være begrænset af problemer, som ikke findes i eller skyldes Egnsnettets udstyr. Det kan for eksempel være i din router eller netkortet i din pc.

Se også de andre FAQ’er om hastighed og problemer med hastighed, hvor der er forklaringer på, hvad hastighed egentlig er for noget og hvad der kan være årsagen til at din skærmoplevelse evt. ikke er god nok.

Kontakt evt. supporten, hvis du har bøvl med hastigheden.

Nettet kører ikke godt – kan jeg fikse det selv?

Yes. I mange tilfælde kan du ordne det selv – det kræver lidt tålmodighed og der er forhåbentlig lidt hjælp, hvis du prøver at læse teksten herunder.

Der er rigtig mange steder der kan være noget galt. Du kan selvfølgelig få hjælp af vores support,  MEN….

INDEN DU KONTAKTER SUPPORTEN skal du dog lige sikre dig, at en genstart ikke løser problemet. Du genstarter dit udstyr ved at gøre følgende: Luk din pc, sluk for strømmen til din router (hvis du har en), sluk for  strømmen til vores modtager. Vent et minut og tænd så igen i omvendt rækkefølge. Tjek for en sikkerheds skyld driftsinfo på vores hjemmeside for, om der er varslet netarbejde. Læs videre, hvis det ikke løser problemet. Teksten nedenfor handler primært om den situation, hvor du har netforbindelse, som dog ikke kører tilfredsstillende.

Hvis du ikke har mod på at prøve at løse problemet selv – Så kan du kontakte vores support. De kan normalt komme med et bud på, om det er Egnsnettets udstyr eller dit eget det er galt med. Derefter har vi forskellige muligheder for at hjælpe dig. Det kan være vores frivillige teknikere eller det kan være købt hjælp fra et firma, som vi arbejder sammen med – det finder du ud af sammen med supporten.

Hvis du gerne vil prøve at rode lidt med det selv – Så findes herunder en beskrivelse af nogle af de mest almindelige problemer og til sidst  en kort forklaring på, hvad du kan prøve at gøre:

  • Den udvendige modtager kan sidde løst og være ude af justering, så den ikke peger direkte mod vores sendepunkt. Der skal være frit sigte mellem modtageren og vores sendepunkt og måske er nogle træer blevet så store, så de forstyrrer signalet.
  • Routeren kan være overbelastet eller der kan være forstyrrelser på det trådløse signal fra den. Det kan være fordi din router er mere end 3-4 år gammel eller, fordi den er ældre end det udstyr du har i hjemmet. Der kan også være for mange enheder tilsluttet i forhold til dens kapacitet – prøv at lave en optælling af hvor mange trådløse enheder du har tilsluttet samtidig; hvis du har mere end 4-5 stykker kan en ældre eller billig router normalt ikke klare opgaven. Der kan være andet trådløst udstyr (babyalarmer, multirums stereo etc.) i hjemmet eller hos naboen, som bruger de samme frekvenser som routeren og derfor forstyrrer signalet.
  • Kablerne. Dine LAN-kabler kan være for dårlig kvalitet til den trafik, der efterhånden er i dem. Der kan også være knæk eller brud på kablerne. Det kan være mus, der har gnavet, hvis kablet eksempelvis er trukket over loftet. Hvis dit LAN-kabel er for langt og den overskydende længde derfor er rullet op, kan det også give problemer, når datamængden stiger. Det er heller ikke godt, hvis kablet ligger tæt op ad almindelige strømkabler.
  • PC, laptop, tablet mv. Der kan være problemer med både software og hardvare. Har dit udstyr de samme problemer, når du ikke bruger det hjemme?
  • TV og netradio. Det kan være, at dit tv ikke er sat op på den mest hensigtsmæssige måde i forhold til de steder som du streamer fra.

Læs evt. også de andre FAQ’er om hastighed, før du går i gang med teknikken.

Prøv at finde ud af, hvor problemet kommer fra vha. udelukkelsesmetoden.

Prøv først at slutte den enhed du har problemer med direkte til LAN-kablet fra vores modtager (altså uden om routeren). Hvis det stadig ikke kører, er der tre mulige årsager. Det kan være Egnsnettets signal eller udstyr den er gal med, det kan være LAN-kablet, eller det kan være den enhed (pc) du har koblet til kablet. Hvis det kører, når routeren ikke er mellemled, er problemet sandsynligvis et sted fra og med din roter og ud til din skærm/enhed.

Hvis du ikke har mulighed for ovenstående, kan du prøve at slukke for alt andet udstyr end dét du har problemer med (husk også at slå wifi fra på alle smartphones). Hvis det så kører fint kan du tænde for én ting ad gangen og se, hvornår det begynder at gå galt. Prøv at bruge alle de forskellige enheder alene hver for sig uden de andre er tændt – du er godt på vej med at finde problemet, hvis det kører fint med noget, men ikke med andet.

Og, hvis du ikke finder svaret: Kontakt supporten, som kan se en del om signalkvaliteten på Egnsnettets udstyr, altså frem til og med din udvendige modtager. Supporten kan evt. henvise dig til vores eksterne samarbejdspartner. Vi har en aftale med dem om en meget fornuftig pris for et hjemmebesøg (se pris i abonnementsvilkårene). De finder fejlen og giver et uforpligtende tilbud på udbedring. Hvis fejlen alligevel viser sig at være på Egnsnettets udstyr koster det ikke noget.

MEN: Årsagen til, at din oplevelse ved skærmen ikke er god, kan også være, at din forbindelse ikke er hurtig nok til dit behov. Hvis du ikke har vores hurtigste abonnement med 40-100 Mbit, skal du måske overveje at prøve det – men tag lige en snak med supporten først, så du får den rigtige løsning.